maxjussila Suum cuique

Maailma pelastuu?

Sähköautoillako maailma pelastuu? Jos 80 kuutiota pohjavettä menee akun valmistukseen, niin houretta kannattaa ilmeisesti silti pitää yllä. https://yle.fi/uutiset/3-10858669?utm_source=whatsapp-share&utm_medium=s...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (109 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vähemmän näköjään litiumin tuotannossa Chilessä vettä kuluu kuin pihvilihan tuotannossa samoilla suunnilla (15 000 l/kg). Auton akulla sentään liikutaan satoja tuhansia kilometrejä ja vielä sen jälkeen akku on sähkövarastona ja jossain muussa vastaavassa käytössä. Lopuksi sen arvomineraalit kierrätetään. Etelä-Amerikasta roudattu pihvi paskotaan juomaveteen muutaman tunnin päästä siitä, kun se on hajuepiteelejä ja makunystyröitä hivellyt. Mutta hei, onneksi bensa ja diesel ilmiintyvät autojen tankkeihin täysin ilman kielteisiä ympäristövaikutuksia tai muita ongelmia!

Juttu on pääosin faktapuolelta totta, mutta täynnä worst case-yleistyksiä, jotka viiraavat kokonaisuuden ihan mettään. Se on tyypillinen tapa tehdä tendenssimäisiä juttuja. Yksi esimerkki: Audin e-tronin painoa kauhistellaan. No, lähin vastaava saman valmistajan käryauto, Q8 Quattro painaa parisataa kiloa vähemmän. Merkittävä asia yli 2000kg premium-nelivetoautossa? No ei.

Harrastan vähän samaa: Suomen käryautoilijat rahoittavat auliisti Venäjän asevarustelua itärajan takana, ovat siis Kremlin asiamiehiä jokaisella tankkauksella. Öljymiljardeilla saa mukavasti panssarivaunuja ja helikoptereita joka vuosi.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Lihantuotantoon nyt 15 kuutiota vettä kulu ja varsinkaan Argentiinan pampalla.

Paskovat kai ne muutkin - kun lihaa satunnaisesti syövät puhtaaseen juomaveteen - ja varsinkin kaupungeissa. Maalla on sentään mahdollisuus käyttää ekologisesti huusseja.

Sähköauto - 2500 kiloinen metallimöykky kuljettaa 60 kiloista autoilijaa - tämä on Mäkisen mielestä huippujuttu ja ekologista ?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ylen jutussa, jota et selvästikään ole edes lukenut, oli se Audi esimerkkinä, siksi siitä tässä puhun. Vastustatko kaikkia paritonnisia autoja vai vain painavimpia sähköautoja?

Se vedenkulutus: https://wwf.fi/ruokaopas/ihmisoikeuksia-kunnioitta...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #51

Heh... Usko sinä vain omia höpöjuttujasi.

Käyttäjän AnttiMikkonen1 kuva
Antti Mikkonen

Akkuteknologia on murroksessa, pian energian voi varastoida esim hiilikuitu koriin ja runkoon, toki hiilikuitukaan kovin ympäristöystävällistä ole, mutta sitten on myös hamppu sen korvikkeena, josta on myös hyvää näyttöä.
Kyllä, hamppu, se paha kannabis taas.
"I don't know if hemp is going to save the world, but it's the only thing that can."
- Jack Herer

"To Get More Electric Mileage, Scientists Want to Turn a Car's Frame Into a Battery"
https://www.popularmechanics.com/cars/hybrid-elect...

"Hemp Fiber as Potential Supercapacitor"
https://hackernoon.com/hemp-fiber-as-potential-sup...

Nykyinen akkutuotanto on todella ongelmallista, mutta eipä tuo öljy-kaasu bisneskään ihan puhtain paperein läpi tarkastelustani pääse.

Käyttäjän AnttiMikkonen1 kuva
Antti Mikkonen

Etkös sinä Max asu vieläkin Kiinassa? Siellähän on todella hienoja uusia juttuja kehitteillä, toki paljon hiiliperseilyäkin, mutta onpas yli 100 voimalaa jäänyt tekemättäkin...
Elä nyt hyvä mies ala pessimistiksi, kyllä tämä tästä, minua nuoremmat on tosissaan etsimässä ratkaisuita, täytyy toivoa ettei sodat tai ekokatastrofit tule niitä ennen.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@2. Toivon kyllä, että akkuteknologia kehittyisi huomattavasti ja tuota superkondensaattoria on saatu odottaa jo pitkään ja pitää varmistaa, että se ei ole vaaraksi ihmisille, kun se vikaantuu. Missään olosuhteissa.

Kyllä se kännyköihin ja tietokoneisiin yms. laitteisiin teoria 10-kertainen toimintakesto on erinomainen asia.

Sitä ennen on järjetöntä mennä tuhlaamaan arvokkaita asioita pelkkiin tavallisiin akkuihin.

Käyttäjän MikkoRaatikainen1 kuva
Mikko Raatikainen

Tuollaiset hamppuakut voisi olla ihan "jees".
Ne voi hävittää polttamalla.

Ongelmaksi voi tosin koitua, että niitä poltellaan jo ennenkuin on ehtinyt tulla käyttöikänsä päähän.

Ennen puliukot tyhjensi lasinpesunestesäiliöt.
Tulevat kuskit polttelevat akkuja.

Niin se kehitys kehittyy.

Käyttäjän AnttiMikkonen1 kuva
Antti Mikkonen

Osta vaikka hamppupaita, polta se. Huimausaine, koska häkämyrkytys...

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #6

@6. :D Räjähdin nauruun tuohon kommenttiin. Mahtaako se olla auto-onnettomuuden uhrien viimeiset kikatukset?

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Meillä duunissa vaihdetaan kennoja ja jopa koko paska. Ei ne ikuisia ole, koska niihinkin tulee yllättäviä asioita eikä se ole käyttäjän vika aina.

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

"Akkujen tärkein raaka-aine on nimittäin litium. Litiumin hankinta aiheuttaa jo nyt suuria ympäristöongelmia, sillä sitä ei löydy mistään paljaana, vaan se on aina irrotettava jostakin.
Käytännössä litium pitää irrottaa suolasta. Tuhatta litiumkiloa kohden tarvitaan kaksi miljoonaa litraa vettä. Pelkästään Chilessä pumpataan tällä hetkellä noin 21 miljoonaa litraa pohjavettä vuorokaudessa, joka sitten haihdutetaan taivaan tuuliin. Käytännössä yhtä Tesla S -mallin akkua varten vettä pitää siis haihduttaa 80 000 litraa.
Litiumin saanti alkaa vesialtaista. 60 prosenttia maailman litiumvarannoista sijaitsee Argentiinassa Jujuyan alueella. Pohjavesi pumpataan maanalaisen suolaveden kanssa sekaisin ja laitetaan haihtumaan jättimäisiin betonialtaisiin puoleksi vuodeksi.
Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.
”Valkoiseksi kullaksi” kutsutun pulverin hinta on seitsenkertaistunut viime vuosina. Argentiinasta lähtiessään se maksaa reilusti yli sata euroa kilolta. Ja valkoista kultaa vuollaan juuri niillä seuduilla, joissa makeasta vedestä on jo nyt paikoin pulaa."

ihanan vihreetä

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Syötkö naudanlihaa? Ajatko polttomoottoriautolla? Katso kommentti #1
Teslan 85kwh akussa on 7kg litiumia, aika vähän satojentuhansien kilometrien ajoon akun elinaikana sitä tarvitaan.

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Mitä tekee akulla/akuilla, jos ei ole ruokaa ravinnoksi? Ei yhtään mitään.
Eipä tuolloin tee, myöskään millään muullakaan moottorilla yhtään mitään.

Mutta juuri tuosta veden kulutuksesta johtuen suosin kotimaista nautaa. Viime kädessä, kun sellaista ruokatarviketta ei ole olemassa, mikä kasvaisi ilman vettä. Ehkä joskus asiat ovat toisin.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/arti...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #14

No joko nyt tuo saatanan keksintö, sähköauton akku, uhkaa ruoantuotantoakin enemmän kuin mikään muu?

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

käykö lapsesi huvipuistoissa ?

Käyttäjän TeroLuostarinen kuva
Tero Luostarinen

#9#

Aavikoiden kallisarvoista pohjavettä ei sekoittumisen jälkeen pysty käyttämään ihmis- tai eläinravinnoksi. Haihtumisen jälkeen altaisiin jää tiivistynyttä massaa, josta litium saadaan kemikaaleja käyttämällä irti. Kaivostoiminnan jätteet ovat myrkyllisiä.

ehkä ravinto ja luonnon pilaantuminen on autoja tärkeämpää

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #19

Sehän on hienoa viisastella, jos sinä et käytä mitään akkukäyttöisiä laitteita. Vai luulitko ehkä, että litiumia on vain sähköautojen akuissa?

Vaikutat aivan tietämättömältä asioiden mittasuhteista ja kokonaisuuksista..

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #19

Ei se H2O mihinkään häviä haihduttamalla, se muuttaa vain olomuotoaan vähäksi aikaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #43

Monilla seuduilla pohjavettä on vähän ja se on syvällä. Suomessahan tämä ei ole ongelma. Kyllä sen uusiutuminen kestää varsin kauan, käytettiin sitä sitten litiumin tai naudanlihan tuoantoon.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

@9 En syö naudanlihaa, en omista autoa koska minulla ei ole korttia. Olen kuitenkin syntinen sillä käytän rasvatonta maitoa kahvissa ja syön myös pari purkkia jogurttia (yht 3-4 dl) päivässä. Yritin käyttää kahvissa kauramaitoa mutta suussa kahvi maistui sen jälkeen liian rasvaiselta. En syö sianlihaa, ja olen päättänyt myös lopettaa broilerin lihan syönnin. Olen tähän asti syönyt kanaa x 1/viikko. Mutta ilmeisesti broilerit elävät hyvin kurjissa oloissa, joten lopetan tämänkin :) Sitäkin enemmän menee nyt kasvisproteiinia ja vähän kalaa + muita kasviksia ja hedelmiä. Ja leipää, varsinkin täysjyvä 100% kaura ja ruis. Kaurassa on paljon proteiinia, enemmän kuin rukiissa.

Ps. miehelläni on polttomoottoriauto, joten se siitä...

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Ei tullut minkäänlaisena yllätyksenä se että sähköautot saa saastuttaa ihan vapaasti koska fossiiliautokin saastuttaa, suoraan göppelssin "oppikirjasta" .

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

On se kauheata juu. Sähköauto vaan tekee sitä about 60-80% vähemmän.

Käyttäjän AnttiMikkonen1 kuva
Antti Mikkonen

Älä nyt pilaa hyvää tarinaa faktoilla.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@12. Minä muuten omistan akkukäyttöisen trimmerin Ryobin, jossa on 2 x 1,3 Ah akut sekä Powerpacks puutarhajyrsin 6 Ah. Myöhemmin ajattelin ostaa trimmeriin 9 Ah:n akun, että se jaksaisi koko ajan päivän verran viljelyspalstalla. Siinä on 200 neliötä.

Trimmeri kestää maastosta riippuen 15-25 minuuttia, ennen kuin akku loppuu ja sitten ladataan tunti.

Powerpackissa taas kestää maastosta riippuen 50 minuuttia, ennen kuin voin ottaa käyttöön tunnin kuluttua. Jyrsijäänkin ajattelin ostaa uuden samanlaisen akun, kun tehokkaampaa ei löydy, niin ei tarvitse lähteä kesken töiden kotiin latailemaan.

Bensakäyttöiseen jyrsijään suhteutettuna akkuun se bensiini voittaa suhteessa 80%-20% akkukäyttöiseen.

Minulla ei vaan ollut vaihtoehtoja kuin ottaa asuntooni akkukäyttöiset varastooni, kun bensakäyttöisiä sinne ei voi varastoida tulipaloriskin takia.

Minä tiedän aika hyvin, että mistä puhun.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #16

Ookkei... Mutta sähköauto ei ole trimmeri eikä jyrsin. Yksi tyypillisimmistä luuloista on vedellä yhtäläisyysmerkkejä sähköauton akun ja akkutyökalujen, läppärien ymv. akkujen välille.

Vai tarkoititko jotain muuta?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #17

@17. Ei tietenkään, mutta jos akun ja sähköön ymmärtävä tietää, että miten se toimii. Niin ei kannattaisi hoosiannaa ja ave mariaa antaa liiaksi pelkästään sähköautoille, se ei vaan tasan käy kaikissa autoissa. Sama ongelma on bensiinikäyttöisissä esineissä, että niissä on eroavuuksia.

Kannattaa myös ajatella, että miten niiden akkujen valmistuksissa käy ja jos ei sitä akkujen läpimurtoa vielä tapahdu, niin niiden materiaalien louhimiseen menee nykyisellä tavalla 90 vuotta, jotta voitaisiin kattaa koko maailman erilaisten laitteiden tarpeet.

Tämä sähkön ja akun yhteiskäyttö ei ole oikotie onneen, koska kolikoissa on aina kaksi eri puolta ja niin tulee aina olemaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #17

Hyvin yleinen luulo on sekin, että käärimällä 8000 kappaletta Panasonicin 18650 tai 21700 tyypin kennoja Teslan muoviin, kennojen laatu kohentuisi vähintään 100-kertaiseksi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #22

Missäs joku niin luulee? Ei ole tullut vastaan. Aika hyvin näyttävät toimivan.
Moni luulee juuri noin, että siellä on vaan ne kennot Teslan muoviin käärittynä. Taitaa se kennoja kyttäävä, komentava ja hoivaileva säätö- ja ohjauselektroniikka ja jäähdytys/lämmitysapparatshnik aika paljon vaikuttaa akun toimintaan. Harvalla on vastaavia puutarhajyrsimessään tai läppärissään, vaikka lähes samoja kennoja olisikin.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #23

@23. Kaikki ei ole tie onneen kuten ennenkin sanoin, ei ole mahdollista.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #23

Onko tiedossasi joku kannettava tietokone, jossa ei ole akun tilan valvontaa, älykkäämpää latausjärjestelmää eikä jäähdytystä? Ainoa oikea ero auton akkuun on käyttöolosuhteissa, eli laitetta käytetään sisätiloissa, suhteellisen tasaisessa lämpötilassa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #37

Naurettavaa, et tunne sähköautojen tekniikkaa näköjään lainkaan.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #54

En tunne sähköautojen tekniikkaa siltä osin, mitä siitä Steiner-koulussa opetetaan. Ainoastaan siltä osin, mitä Teknillisessä Korkeakoulussa ja julkisissa lähteissä opetetaan.

Olen kuitenkin aina valmis oppimaan uutta ja kannustan julkaisemaan aiheeseen liittyvät uudet tiedot, jotta tiede etenee.

Uusi tieto oli tällä kertaa se, ettei kannettavissa tietokoneissa valvota ohjelmallisesti akun latausta, varaustilaa tai käyttöä ja se, ettei niitä jäähdytetä. Noita ominaisuuksia käytettäisiin vain silloin, jos Panasonicin kenno on asennettu valtuutettuun sähköautoon.

Koska väite on jossain määrin ristiriidassa arkikokemuksen kanssa, asiaa helpottaisi jos esittäisit jonkun tällaisen, akulla varustetun kannettavan tietokoneen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #67

En ole sanonut läppäreistä muuta kuin sen, että niiden akkutekniikka ei ole suoraan verrattavissa sähköautojen akkutekniikkaan. Etkö osaa lukea?

Hoida itse läppäriasiasi.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #22

@22. Tuo on totta, kun minulla oli akkukäyttöiset perhosten tapaiset lampputikut ledeillä pihalla heijastamassa yöllä, niin se aurinkokulmasta johtuen kesän ajan aina vain heikentyi entisestään.

Avasin ne tikkujen akut ja huomasin, että ne olivat kiinalaiset paskeet 600 mAh:ta ja vaihdoin tilalle ladatut 2300 mAh:t. Ne hehkuivat hienosti muutaman yön, mutta sitten alkoi hehkua heikosti sitä mukaa, kun kesällä aurinko laskeutui koko ajan alemmaksi.

Ei se akkukäyttöiset niin hieno asia ole kuin mitä nykyään hehkutetaan harhaisessa todellisuudessa. Pitäisi mediankin osata näitä käsitellä oikeasti maailmankuvassa, että kaikkialla nämä eivät käy ja eivät erityisesti pohjoismaissa.

EDIT: Tarkennuksena, että ne tikut olivat aurinkokennoilla varustettuja.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #24

Väitit olevasi joku tietoniekka näissä asioissa, mutta eipä siltä oikeasti kyllä vaikuta. Nyt tuot jotkut pihan leluvalot keskusteluun sähköautojen akuista. Silviisii.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #26

@26. Jaahas, Max Jussila sitten päättäköön, että menetkö sinä henkilöön kohdistuvaan, kun sinulta loppuu argumentit? Max, muista, että tyhjää ruutua on vaikeaa oppia, kun ei ole esimerkkiä varoituksena, että jatkossa ei pidä tehdä niin keskusteluissa. Älä siis poistele.

Asia on minun osaltani käsitelty ja et osaa kertoa perusteluita, että miksi sähköauto olisi parempi, kun kerroin sähkökäyttöisten eroavuuksien olevan sama kuin vertailisi bensa-autojen eroavuuksiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #27

Sinulla on blogin aiheen kannalta arvoltaan ihan tyhjiä kommentteja jostain puutarhajyrsimistäsi ja leluvaloistasi. Ja omakehu asiantuntijuudesta.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #27

#27

Kai sinä tiedät kokemuksesta, että kansankynttilä tietää kaiken? Ymmärsin tämän jo leikkikoulussa ja lopullisen vahvistuksen asialle antoivat lukuisat halukkaina todistajina oikeudenkäynneissä toimineet opettajat.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #35

Sinä Jussila olet itse aina jopa naurettavuuteen saakka tärkeilemässä omasta tutkinnostasi ja pätevyydestäsi. Tietäminen on sinulle selvästikin tärkeää, mutta ei kovin johdonmukaisesti.

Minulla on tästä sähköautoasiasta asiasta jo aika paljon omakohtaista kokemusta ja olen hankkinut asiasta paljon tietoa, jota yleensä aika kärsivällisesti jaan muillekin, vaikka se onkin välillä painia semmoisten kanssa, jotka tykkäävät sivellä itsensä ennen matsia sonnalla. Vastineet ovat usein juuri ylläolevan kaltaista tyhjää länkytystä. Itse et omanarvontuntoisena sietäisi sitä osallesi tippaakaan.

Teillä vastaanväittäjillä ei ole omakohtaista kokemusta eikä tietoa. Eikä myöskään oppimisen halua, sillä koko ajan te jauhatte samoja typeryyksiä sähkön loppumisesta ja puutarhajyrsimistä jne. On pakko epäillä kyseessä olevan tyhmyys (Hanlonin laki).

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #65

Kun sinulla on sekä tietoa että kokemusta olisi kai helppoa kumota Jaakko Ojaniemen kommentissa #31 esittämät väitteet. Jää vaikutelma, että hyväksyt tiedot oikeiksi, kun et kommentoi asiaa mitenkään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #76

Ne ovat vain tyypillisiä ennakkoluuloja.
Voit lukea sähköautofaktaa täältä. Linkki liittyy tuohon puheenaolevaan Ylen tjuttuun, kannattaa tutkia koko sivusto, JOS haluaa oikeaa tietoa.

https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/ylen-juttu-maa...

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto

On totta, että sähköauto saastuttaa vähemmän ajotilassa, mutta jos puhutaan sähköauton vaatimasta energiasta, niin asia ei olekaan niin yksioikoinen. Mikäli koko autokanta sähköistetään, tarvitaan melkoisesti lisää sähköenergiaa, Miten se tuotetaan? Ydinvoimaloitahan jo suljetaan, hiilivoimaloista luovutaan, vesivoima on valjastettu, tuulivoimaloita täytyisi rakentaa niin paljon, että mahtaisimmeko enää mahtua sekaan. Sähköautoistumisessa on lähdetty latvasta tyveen, ensin pitäisi rakentaa infrastruktuuri, joka mahdollistaisi uuden autotekniikan ”huolettoman” käytön. Tekniikassa tunnetaan käsite laitteen viivästysilmiö, eli uusi tekniikka pidetään poissa kunnes vanhan laitteen kysyntä hiipuu, nyt tämän vaiheen yli on hypätty, vaikka se olisi pitänyt käyttää hyväksi uuden tekniikan kehittämiseen ja sen vaatiman alustan kehittämiselle.. Ottomoottori on edelleen ainut ratkaisu järkevään autoiluun, myös sen saastuttava vaikutus on pyritty uudella tekniikalla optimoimaan, mutta on totta, että se laulaa joutsenlauluaan.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #32

"Ottomoottori on edelleen ainut ratkaisu järkevään autoiluun"

Ehkei ainoa mutta hyvä ja saasteeton kun siirrytään käyttämään biokaasua.

Metaani on uusiutuva luonnonvara, lithium ei.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #44

Ottomoottorissa käytetään jo nykyäänkin biokaasua.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #55

Missä kohtaa olen väärässä? Älä linkitä minulle Tekniikan maailman tietoja, vaan kerro ihan omin sanoin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #56

Tämä on Internet, täällä on tapana käyttää linkkejä tietolähteisiin ja keskustelutapoihin kuuluu niiden lukeminen. Lyhyesti: Sähkö ei lopu sähköautojen takia, kuten typerästi luulet.
Kannattaa lukea se hyvä vastaus sieltä Tekniikan Maailmasta.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #66

En minä ole väittänyt, että sähköenergia loppuisi sähköautojen vuoksi, vaan totesin, että sitä on rajusti lisättävä. Näyttäisi olevan vallalla käsitys, että sitä saadaan töpselistä ikään kuin taivaan lahjana ja rajattomasti. En ymmärrä millä rahkeilla sinä minua typeränä pidät, sinun tietosi on pelkkää nippelitietoa, jota saa jokainen nimeksikään lukutaitoinen internetistä. En tarvitse Tekniikan maailman tukea tekniikan maailmasta, se on tarkoitettu kaltaisillesi asiantuntijoille.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner Vastaus kommenttiin #74

Esa Mäkinen, oletko oikeasti opettaja? Halveerat herkästi muita ihmisiä. Miksi? Miten kohtelet lapsia? Mielestäni toisten aliarvioiminen vie ihmiseltä uskottavuutta. Itsetunto ei ole kohdillaan?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #80

Typerä kommentti. Työni ei kuulu tähän eikä sinulle. Opettajillakin on oikeus yksityiselämään.

Käyttäjän KaukoAalto kuva
Kauko Aalto Vastaus kommenttiin #74

Minun on vastattava Mäkisen kommenttiin, sivuamatta varsinaista aihetta.
Olet haastamassa riitaa. Argumentointisi on tasoa, joka kuuluu hiekkalaatikolle.. Ristiriidattomuus ei ole totuuden kriteeri, mutta sitä on tietenkin mahdoton ymmärtää ihmisen, jonka palkka riippuu siitä ettei sitä ymmärrä. Kun entropia maksimoituu, informaatio häviää:

– "jota et selvästikään ole edes lukenut…"
– "no joko nyt tuo saatanan keksintö… "
– "vaikutat aivan tietämättömältä…"
– "naurettavaa, et tunne sähköautojen tekniikkaa"
– "Etkö osaa lukea?"
– "arvoltaan ihan tyhjiä kommentteja"
– "on pakko epäillä kyseessä olevan tyhmyys"
– "olet jälleen väärässä.."
– "..kuten typerästi luulet.."
– "Sinähän sitkeä idiootti olet."

Puheliaisuuden ja sivistyksen kesken ei ole mitään selvää korrelaatiota.

Käyttäjän KalleVeitola kuva
Kalle Veitola

Pois kaikki epäilyt ja turhat faktat, sähköautojen yliguru Esa Mäkinen kertoo meille kaikille muille, että sähköautoilu on ihqua ja akut mahtavia. Älkäämme siis turhia epäilkö, kyllä sen asian silloin täytyy olla niin, kun Esa sen meille kertoo. Jippii ja maailma pelastuu!

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Heikko esitys, bensalenkkari. Saat toki rauhassa uskoa niitä, jotka sanovat, että ”ostin kiinalaiset pihavalot, ne oli ihan huonot, siis sähköauto ei voi toimia Pohjoismaissa.”

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Oletko ottanut huomioon sen miten sitä sähköä tuotetaan? Vaihtoehtoja ovat a) polttamalla fossiilisia energialähteitä, b) tuuli-, aalto- ja vesivoimalat, c) ydinvoimalat. Ts. vaikka sähköautoilu olisikin saasteetonta, sähkön tuottaminen ei ole, ellei sitä tuoteta saasteettomasti.

"siis sähköauto ei voi toimia Pohjoismaissa." Miten sähköauton sisätila lämmitetään, jos siinä on sähkölämmitys se kai lyhentää toimintasädettä?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #47

Tietenkin siitä pitää olla perillä. Suomessa tilanne on hyvä ja paranee koko ajan, hiilen osuus on enää jotain 8%. Monissa latauspisteissä voi ladata uuisutuvaa ja päästötöntä, kotiin voi tehdä myös fiksun valinnan sähkösopimuksessaan. Turha kenenkään ruveta nyt tähän mölisemään mitään, lue https://energiavirasto.fi/sahkon-alkupera

Hiilisähkö-Puolassakin sähköauton elinkaaripäästöt ovat polttomoottoriautoa hieman alemmat.
https://www.transportenvironment.org/press/electri...

Näihin autokysymyksiin voi etsiä mallikohtaista tietoa toki muualtakin, mutta lyhyesti auton lämmityksestä: Tietenkin kaikki, mitä se auto kuluttaa otetaan akusta. Monessa sähköautossa on ilmalämpöpumppu, osassa sähkövastukset. Kyllä, talvella ajomatka lyhenee, 15-20%.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #58

Älä Mäkinen itse mölise. Yritä edes näytellä sivistynyttä, vaikka se tuntuu tuottavan vaikeuksia.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #79

Vastasin sinulle aivan asiallisesti. Sinun on selvästi vaikea ottaa vastaan faktaa.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #87

Et vastannut asiallisesti. Minä en mölissyt mitään latauspisteistä. Teit itse siitä olkiukon jolla nyt ammut minua. Kommenttini leimaaminen mölinäksi ei ole asiallista eikä oikein sivistynyttä kielenkäyttöä (ainakaan minun mielestäni). Mikä se fakta tässä on mitä en pysty ottamaan vastaan? Faktoista puheenollen, niitä voit lukea kommentista #31.

Käyttäjän KalleVeitola kuva
Kalle Veitola

Kyllä se heikko esitys olet sinä. Mihin viittaat bensalenkkarilla? Yleisesti sillä tarkoitetaan nuoria amisheppuja, jotka ajavat vanhalla bemarilla tai vastaavalla. Mikään näistä ei osu minun osaltani kohdalleen. Toki jos tarkoitat vain sitä, että ajanko bensa-autolla, niin siihen vastaus on kyllä.

Jos minä ja muut keskustelijat sen sijaan pidetään sinua vihervassarina, joka elää omassa kuplassaan (en tarkoita vain sähköautoja), oman ideologiansa vankina, niin olemme varmaan aika lailla oikeassa? Korjaa toki, jos näin ei ole...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #71

Sinulla ei ole näköjään mitään validia sanottavaa aiheeseen.

Käyttäjän KalleVeitola kuva
Kalle Veitola Vastaus kommenttiin #75

Oletko oikeasti ns. "kansankynttilä"? Jos, niin sääliksi käy niitä lapsia/nuoria joita opetat. Toivottavasti sinulla on sen verran selkärankaa, että et tuputa lapsille tuota typerää agendaasi. Ei normaali opettaja kirjoita tuollaista sontaa lähes joka kommentissa kuin sinä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #81

Työni ei kuulu tähän eikä sinulle mitenkään. Etkö tajua, että opettajillakin on oikeus yksityiselämään, en ole koko ajan töissä.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #88

Ok, jos siviilissä tavoitteesi on blogin esittelysi mukaan on olla kiusankappale, tästä voi päätellä aika paljon. Ei se tietenkään vaikuta mitenkään päätyöhösi, eihän?

Sivistyneessä debatissa kunnioitetaan vastakkaisia, hyvin perusteltuja argumentteja. Sivistymätöntä on nimittää vasta-argumenttejeja mölinäksi tai niin että komentoija on tyhmä, oletko samaa mieltä Mäkinen?

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Humpuukia koko sähköautohypetys.

Euroopan päästöt ovat 11 % globaaleista päästöistä. Liikenteen päästöt tästä ovat 30 % eli 3,3, % globaaleista päästöistä. Maantieliikenteen päästöt edellisestä 72 % eli 2,38 % ja henkilöautoliikenteen päästöt tästä 62 % eli 1,47 %.

Jos kaikki Euroopan henkilöautot pysäytetään, on globaalipäästöjen vähennys 1,47 %. Jos kaikki polttomoottoriautot korvataan sähköautoilla, on päästöjen vähennys korkeintaan puolet eli 0,74 %, jossa on huomioitu sähköautojen ja niiden akkujen valmistuksen päästöt.

Kun huomioidaan, että useimmissa maissa, kuten Saksa, Hollanti ja monet muut maat, energian ominaistuotanto CO2 g/kWh on suhteellisen korkea n. 500 g CO2/kWh, laskee sähköautojen hyöty dramaattisesti globaalipäästöjen vähentämisessä ja jää huomattavasti alle 0,5 %, arviolta 0,1 %. Esimerkiksi Saksassa sähköauton päästöt ovat suuremmat kuin vähäpäästöisen polttomoottoriauton.

Suomen päästöt ovat 0,14 % globaaleista päästöistä ja henkilöautoliikenteen päästöt ovat 10 % Suomen kokonaispäästöistä eli 0,014 %. Jos kaikki Suomen autot korvataan sähköautoilla ja huomioidaan sähköautoissa niiden akkujen valmistuksen päästöt, vähentää sähköautojen käyttöönotto teoreettisesti globaaleja päästöjä, 0,007 %. Kun huomioidaan Suomen energian ominaistuotanto 100 CO2 g/kWh on saavutettu globaalinen päästövähennys huomattavasti alle 0,007 %.

Paljon melua tyhjästä ja samanlaista ideologista hömppää kuin tuulivoimakin. Ollaan muka vihreitä ja puuhastellan sitä ja tätä, mutta kokonaisuutta ajatellen turhuuden markkinat. Veikkaanpa, että akkuteollisuudesta tulee vielä samanlainen katastrofi kuin mitä tuli vihreiden aikanaan hehkuttamasta palmuöljystä, jota Fortuminkin jalostaa. Indonesiassa on tuhottu 700 000 ha palmumetsiä.

https://www.thegwpf.com/eu-destroys-700000-hectare...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Vähemmälle on jäänyt keskustelu siitä, että Kiina on lisäämässä kivihiilenpolttoa 30 % nykyisestä v. 2030 mennessä Intian ohella. Tuo Kiinan 30 % lisä on enemmän, kuin mitä koko USA:n kivihiilen käyttö vuotuisesti.

Meillä nostetaan haittaveroja ja haaveilemalla kalliista sähköautoista koko maailma pelastuu.

Mäkisellä tuntuu kuitenkin olevan varaa viherpiiperöintisähköautoiluun teslakuskien tavoin - valtaosalla suomalaisista ei ole.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Tämä fakta ei mene mäkisille ikinä perille asti. Sähköautovouhotus moninkertaistaa litiumin tuotannon ja sitä kautta moninkertaistaa ympäristökatastrofit. Paikat joissa litium saadaan haihduttamalla miljardeja litroja vettä koko ekosysteemi tuhoutuu sadoiksi vuosiksi ja vihreät mäkiset hyppii tasajalkaa ja taputtaa, Koijärvi on kadonnut muistista aikoja sitten.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Odotan mielenkiinnolla Mäkisen kommenttia näihin tietoihin! Sähköautoilu ei pelasta maailmaa, mutta ei se kai pahennakaan. Rahaa saadaan kyllä kulumaan rutkasti lähes tyhjän vuoksi.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Ympäristöä sähköauto kuluttaa vähintään ihan yhtä paljon kuin muutkin kulkimet. Sähköauto ON lisäksi edelleen keskeneräinen ja käyttömukavuudeltaan onneton ja sellaisena se toistaiseksi pysyykin. Kannattaako tavallisen kuluttajan hakata sähköautopajazzoon fyrkkaa, vaikkapa sellaiset 30.000 € ? Mielestäni ei.

No, saahan sitä kuka vaan olla teollisuuden miinanpolkijana. Kukaan ei estä, mutta autoteollisuus kiittää ja typerä kuluttaja maksaa.

Tuossa muuten hauska matkakertomus. Ei mikään typerä : ’Sähköautolla Ivaloon, ja meillä oli kivaa ’ oppilaan kirjoittama aine.

https://tekniikanmaailma.fi/tm-ajaa-sahkoautolla-f...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Matkahan alkoi heti lupaavasti: lataus laivan autokannella, moottorin laturista otetulla sähköllä. Yleensähän laivat käyvät raskaalla polttoöljyllä, mutta Megastar sentään taitaa ajella maakaasulla.
Tuosta kun ajatusta hiukan kehittelee eteenpäin niin tulee mieleen vaihtoehto, että asennettaisiinkin raskaalla polttoöljyllä tai maakaasulla toimiva moottori suoraan autoon ja tästä moottorista sitten välitettäisiin voima renkaisiin. Silloin vältettäisiin generaattorin, latauslaitteen, akuston ja sähkömoottorin häviöt ja autosta tulisi vieläkin ympäristöystävällisempi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jouko Repo: onko sinulla miten paljon kokemusta sähköautoilusta? Vai millä perusteella voit mölähdellä jotain niiden käyttömukavuudesta? Audi e-tron on kelvoton ja epämukava? Tai VW e-Golf? Vai mitä sähköautoja olet ajanut ja paljonko?

Tekniikan Maailman tyyppien ongelmat johtuivat vain siitä, että he eivät olleet ottaneet mistään mitään selvää ennen matkaansa. Tämän he itsekin myöntävät jutussa. Heti, kun he kohtasivat asioista perillä olevan sähköautoilijan, alkoi homma sujua.

En tajua, miten edes voi olla noin tietämätön koko ajan kuin sinä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Esa Mäkiselle selvennöksenä

Käyttömukavuuden puute tarkoittaa sähköauton käytön yhteydessä mm ssa ajomatkan kohtuutonta viivästymistä, ilmastointilaitteen ikiaikaista säätämistä, ( lataus ) tankkauspaikkojen naurettavaa etsimistä ja ylipäänsä täysin turhaa säätämistä pelkän matkustamisen johdosta. Maksettua typeryyttä moinen.

Käyttömukavuus autoilussa on mm ssa sitä, että voi hurauttaa huoletta pieniruokaisella ja vähäpäästöisellä autolla oman aikataulunsa mukaisesti minne vaan, tankata missä ja millon haluaa, jne.

Kustannuksia ja luontoa säästäen.

TM n toimittajien juttuihin sen verran, että autoilun pioneeriajat ovat kyllä jo historiaa. Liikkumisen autolla on tosiaan sujuttava 2000 luvulla paljon paremmin, tankkausten maksuliikenteen hoiduttava ilman erillisiä ja paikallisia appeja ja koko homman toimittava aukoitta ilman laajamittaisia maakohtaisia lapselllisia ennakotutkielmia.

Hyvin ja asiallisesti muuten kirjoittivat kyllä sähköautoliun ihanuudesta.

Onneksi on vielä henkilöautoilussa järkeviä ja edullisia ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, ei sentään olla vielä komentotaloudessa.

Jaksamista Esa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Olennaista on, ettei sähköauto ole saasteeton tai päästötön. Kun tämän kertoo ituhipille, saa aikaan kivan reaktion, jolloin puheessa vilisee mm. katusmaasturit. Kerrotaan vielä, että bensiiniautoa raskaamman ja kovemmin vääntävän sähköauton renkaista tulee mikromuovia ympäristöön. Päästöhän se on tämäkin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

En minä eikä kukaan mukaan missään vakavasti esitä, että sähköauto on saasteeton tai päästötön tai että se pelastaa maailman. Koettakaa keksiä edes hiukan parempaa vastaväitettävää.

Minulla on tästä asiasta jo aika paljon omakohtaista kokemusta ja olen hankkinut asiasta paljon tietoa, jota yleensä aika kärsivällisesti jaan muillekin, vaikka se onkin välillä painia semmoisten kanssa, jotka tykkävät sivellä itsensä ennen matsia sonnalla.

Teillä vastaanväittäjillä ei ole omakohtaista kokemusta eikä tietoa. Eikä myöskään oppimisen halua, sillä koko ajan te jauhatte samoja typeryyksiä sähkön loppumisesta ja puutarhajyrsimistä jne. On pakko epäillä kyseessä olevan tyhmyys (Hanlonin laki).

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Lueskelin kommentteja ja jäin ihmettelemään, miten yksinkertaisesta ja faktoilla perusteltavissa olevasta asiasta saadaan aikaan näin asiaton ja polemiikki. Sähköauton ja polttomoottoriauton paremmuus voidaan ratkaista niiden elinkaaren mittaisten päästöjen perusteella. Sama pätee siihen päätökseen, kannattaako käytössä oleva auto vaihtaa uuteen ja vähäpäästöisempään. Käytön aikana sähköauton päästöt ovat pienemmät mutta akkujen takia niiden valmistuksen aiheuttamat päästöt ovat selvästi polttomoottoriautoa suuremmat. Pari vuotta sitten tein omalta kohdaltani suht. huolellisen ja luotettaviin lähteisiin perustuvan arvion. Tulos oli, että minun nykyisillä ajomäärilläni uuden auton polttomoottoriauton hankinta tuottaisi suunnilleen 12 vuoden ajeluiden päästöt ja sähköauton hankinta suunnilleen 18 vuoden ajeluiden päästöt. Niinpä ajelen tällä vanhalla ja aivan ekologisin perustein.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ilmiö on tuttu muistakin uskonnoista. Jos taas pelkästään numeroiden valossa, hintaan ja tehokkuuteen perustuen, listataan keinot ilmakehän hiilidioksidipitoisuuden tai maapallon lämpötilan alentamiseksi, niin 50 000 euron sähköauto ei kovin korkealle tuolla listalla nouse.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Se on kuitenkin yksilön kannalta hyvin näkyvä osoitus, näkyy naapureillekin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #45

Onhan virtahepo lemmikkinä toki näkyvämpi kuin vaikkapa jänis tai marsu. Päästöjen ja katutilan kannalta ihan oikeitakin säästöjä sähköisellä liikenteellä saisi, jos käyttäisi ilmaston salliessa sähkökäyttöisiä kevytkulkuneuvoja. Niitä voisi tehdä 10-20 kappaletta yhden sähköauton resursseilla ja niillä voisi kattaa esim alle 30 km liikkumisen tarpeet.
Suomen lainsäädäntö vain on aika penseä tällaisille muutoksille: vakuutusmaksut ja muutkin kustannukset määräytyvät ajoneuvojen lukumäärän mukaan. Vaikka suuren osan liikkumistarpeesta voisikin täyttää pienellä kinnerillä, ei sellaista kannata hankkia vaan halvempaa on ajella kaikki ajot kuorma-autolla tai 10 kuution pakulla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

#39 Olet väärässä. Noin 60 000km jälkeen suomalaisen ajaman keskivertosähköauton valmistuksen suuremmat päästöt ovat tasan polttomoottoriautoon verrattuna ja senjälkeen ekoetumatka käryautoon kasvaa, se kun päästelee koko ajan enemmän kuin sähköauto.

Faktoillahan tämä elinkaaripäästöasia todellakin on helppo perustella:

Www.carboncounter.com MITn työkalu elinkaaripäästöjen laskemiseen

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/a...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#60:
Tulinko maininneeksi, että ajan nykyisin vain suunnilleen 10 000 km vuodessa joten sinun omien lukujesi perusteella olen siis oikeassa. Mutta intosi tuohon "olet väärässä" hokemaan tuntui olevan niin suuri, ettet välittänyt perehtyä asiaan, vaan hönkäisit (tapasi mukaan) mielipiteen asiasta, josta sinulla ei ollut tietoa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #68

Kymppitonni on kyllä vähän.

Mutta jos kapasiteetti riittää, tsekkaa nuo lnkit.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #77

Kantakaupungissa asuvan kilometrit syntyvät pääosin kesäloma- ja mökkiajoista. Eivätkä näytä nuo luvut paljoa muuttuneen parin vuoden takaisista ellei nyt huomioida sitä, että akun osuus suhteessa auton valmistuksen muihin päästöihin näyttää jossain määrin kasvaneen. Johtunee siitä, että toimintamatkaa on pyritty kasvattamaan akun kapasiteettia kasvattamalla.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Finanssi on faktaa. Otetaan esimerkiksi 5 vuotta vanha alle 200 tuhatta ajettu sedan. Mitä maksaa sähkö tai ottomotori. Autoilijatkin osaavat laskea.

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Eipä ketään oikeastaan puhu siitä ainoasta tavasta jolla voitaisiin tehdä jotain nykyiselle tilanteelle. Ihmismäärän globaali kasvu yllättäen vaatii lisää energia- ja ruokatuontoa ja tähän vastataan nopeilla ja halvoilla keinoilla, rakentamalla kivihiilivoimaloita ja kaatamalla metsää laitumiksi.
Noh ainakin Suomalaiset uutisten mukaan on jo kantamassa korteaan kekoon alhaisella syntyvyydellä.

Talousjärjestelmät ovat rakennettu tähän jatkuvan kasvun pohjalle, joten eipä asialle tulla tekemään mitään, jokainen tajuaa rahan voiman kun päätöksiä tehdään. Sähköautot on harhautus siinä missä aurinkopaneelitkin, myydään tuotteita niille jotka haluavat tuntea itsensä paremmaksi kuin naapuri ja poliittisesti tietty joukko piiperoita pysyy tyytyväisenä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Hulluja nuo suomalaiset, kuten Obelix sanoisi. Vähäväkinen ja harvaan asuttu maa ratkoo maailman väestöpulmaa painamalla oman syntyvyytensä kohti nollaa ja maa, jossa uusiutuvien luonnonvarojen tuotto ylittää roimasti niiden käytön, yrittää ratkoa maailman päästöongelmaa painamalla omat promilleluokan päästönsä nollaan.

Sen sijaan viittaaminen niihin suuriin ongelma-alueisiin, suuriin päästöjen kasvattajiin ja väestöräjähdyksen saa aikaan todellisen hurskastelun ja paheksumisen ryöpyn puhumattakaan niistä reaktioista jotka seuraavat, jos niiden ratkomiseen lähtee ehdottelemaan joitakin toimenpiteitä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Niinniin, mutku.. Suomi on esimerkkinä kaikille, eihän sellaista sovi väheksyä. Ainakaan viherpöpöjen mielestä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Autoäijät ovat näköjään sitä mieltä, että ”minä en tee mitään, Suomen ei tarvitse tehdä mitään ja millään ei ole mitään väliä, mikään ei saa muuttua tai kehittyä.” Näinhän se maailma edistyy.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #61

#61:
Kyllä. Maailma edistyy sillä, että väkiluku ja luonnonvarojen kulutus pidetään luonnon kantokyvyn rajoissa. On tietysti niitä mäkisiä, joiden mieltä jäytää kalvava pelko siitä, että joku joskus jossakin olisi aivan hyvin perustein tyytyväinen siihen, että heillä asiat on hoidettu kohtuullisen hyvin.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #61

Höpsistä,Esa

Otaikkoa vapaasti mukaellen ; Suomen tekemisillä ei maailmaa pelasteta. Ainakaan sähköautoihin rahat hukkaamalla.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Saasteista huolimatta, tekisi mieli ostaa Tesla.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Osta pois vaan, saasteet ovat jo nyt huomattavan paljon vähäisemmät kuin polttomoottoriautoissa. Ensi vuonna Gigafactory valmistuu ja se tuottaa itse aurinkosähkönsä. Eli tilanne senkun paranee vaan.

Teslan sivuilla on hauska päivittyvä koonti: https://www.tesla.com/fi_FI/carbonimpact

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Jos sähköautot yleistyvät erittäin rajusti niin silloin täytyy myös sähköntuotantoa lisätä jonkin verran. Käsittääkseni se sähkö joka ladataan sähköautoon on tuotettava jotenkin.

Tietysti osan auto tuottaa itse esimerkiksi "jarruttamisella" mutta pääsääntöisesti ne kai vaativat latausta.

Sähköautothan ovat sähköyhtiöiden markkinoimia ja suosimia "kapistuksia", koska esim. teollisuus ja muutkin sähkönkuluttajat käyttävät yleensä päivällä enemmän sähköä kuin yöllä. Tällöin yöaikaan jää kapasiteettia vajaaksi tai päivällä tarvitaan enemmän "säätövoimaa". Sähköautojen lataus on hyvä tapa saada sähköyhtiöille lisää suuressa mitassa myyntivolyymia, koska kaikkialla muualla pyritään sähkön ja muun energian kulutusta vähentämään.

Optimihan olisi että sähköautoja ladattaisiin vain yöllä, mutta meneeköhän se todellisuudessa aina näin. Lisäksi ajatuksia herättää sähköauton toimintavarmuus yli 20 asteen pakkasessa ja se mistä löytyy niin paljon "säätövoimaa" että sähkölämmityksen lisäksi pystytään myös lataamaan sähköautoja 30 asteen pakkasilla, jos tulee pitkä pakkaskausi.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Nuo kliseet on moneen kertaan kumottu. Voisit itsekin ottaa selvää asioista, esim. tästä ketjusta.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta

Olen vähän vielä epäileväinen sähköautojen tekniikan suhteen yli 20 asteen pakkasissa. 20 asteen pakkasessa esimerkiksi auton sisätilan lämmittämiseen tai tuulilasin sulana pitämiseen tarvitaan jonkin verran energiaa.

Talvella tiet voivat olla auraamattomia. Muutaman senttimetrin räpäskä tienpinnassa lisää vierintävastusta myös jonkun verran.

Vaikka tekniikka kehittyykin niin satojen kilometrien toimintasäde voi kutistua yllättävänkin paljon jos olosuhteet (pakkanen, lumi tiellä (tosin yleensä kovilla pakkasilla ei sada), auton ohjaamon lämmityksen tarve) ovat hankalat. Silloin niitä autoja on pakko ladata isossa mitassa keskellä päivää, että pääsee töistäkin vielä kotio.

Sähköauto voi olla todella toimiva ja omata ison toimintasäteen optimiolosuhteissa (lämmin, sulat tiet, hyvät ajo-olosuhteet) mutta kun sen pitäisi toimia myös ääriolosuhteissakin luotettavasti.

Ja edelleen jos sähköautot yleistyy paljon niin silloin sähköntuotantokapasiteettia pitää olla riittävästi. Mutta onneksi ne eivät yleisty ihan hirvittävän nopeasti ja varmaan tekniikkakin kehittyy eteenpäin.

Onko sähköautojen akkujen sijoittelu, tekniikka ja toimintatapa sellainen että niiden varaus tai energiantuottokyky ei laske kylmilläkään keleillä. Litiumakut ovat kehittyneempää tekniikkaa kuin nykyiset autojen akut. Nehän ovat sellaisia että kun pakkasta rupeaa olemaan reilusti yli 20 astetta niin eivät meinaa jaksaa pyörittää dieselmoottoria käyntiin kunnolla. Sähköautojen akuissa ei taida tätä ongelmaa olla vai?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #84

Pieni lyijyakku on tietenkin eri asia kuin parisataakiloinen litiumioniakku, sehän on yli satavuotta vanhaa tekniikkaa. Sähköauto lähtee talvella kuin palmun alta. Voin ajastaa esilämmityksen akulle ja matkustamolle, kun auto on piuhassa. Ajomatka täydellä akulla on kovimmilla pakkasilla 210km, kesällä 270 minun ajotavallani ja ajoreiteilläni.

Käyttäjän OPM kuva
Jani Virta Vastaus kommenttiin #90

Itse en omaan käyttööni huolisi sähköautoa mistään hinnasta, mutta varmaankin ihan toimiva peli jos vastaa omia tarpeita.

Ja olettaisin että sähköautojen tekniikka vielä jonkin verran kehittyy ja energiatehokkuus.

Miten muuten hydridien laita käytössä, niistähän saisi polttoaineesta lisäapua jos toimintasäde loppuu kesken?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #90

Esa Mäkinen

Koskahan sinäkin tajuat, että sähköautot siirtävät, pahenevan saastuttavan ilmastomuutoksen, autoilun osalta vain tekniikasta toiseen.

Tuntuuko sinusta Mäkinen siltä, että pelastat maailman, vaikka sähköautoilusi kokonaisuudessaan kuluttaa ympäristöä enemmän kuin nykytekniikan vähän saastuttavat ja kuluttavat perinteiset ajoneuvot ? Kaiken lisäksi sinä haluat siitä maksaa ekstraa epämukavuuden ja etäisyyksiä rajoittavan matkanteon lisäksi.

Siirry sinäkin Mäkinen julkisten kulkuneuvojen vietäväksi. Älä keksi henkilökohtaisia tekosyitä, että auto on sinulle välttämätön.

Siitä vasta ilmastokaaos syntyy kun miljardi autoa sähköistetään. Ydinvoiman rakentamisen markkinat räjähtävät uuteen nousuun, mutta se on energian tuottamisen kannalta hyvä ja saasteeton vaihtoehto !

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Sähköauroilun suuri mainosmies Mäkinen.

Norjalaisilla on rahaa sähköautoihin verrattomin veroeduin ja valtion tuin, mutta Suomessa Vihreiden ( punikkien ) märkä päiväuni on suunnattoman suuri verotus mm. Steinerkoulujen älyttömiin ylläpitoihin kasvatusalustoina.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Huonon häviäjän valtusta, Kiiski. Voi reppanaa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Juu... Suomalaisten autoilijoiden autokanta on eräs Euroopan vanhimmista. Käytettyjen autojen hinta on Suomessa keskimäärin 3.000 euron luokkaa ja ikä yli 10 vuoden romuraudan luokkaa.

Autoilua verotetaan julkishallinnon menoihin yli 8 miljardilla eurolla vuosittain. Teiden ylläpitoon ja autoilijoiden palveluksiin investointeinnein panostetaan 1,8 miljardia euroa, josta siitäkin
suuri valtaosa HKI - TRE -TKU kolmiolle.

Miten, millä tavoin ja millä rahoin Mäkinen olisi uudistamassa autokantaa kalliiden sähköautojen suuntaan muutoin, kuin verotuksen rajun alentamisen kautta, jota vihervasemmisto tuskin on tukemassa ?

Sähkökin on suurin osin ulkomailta ostettua ja kauppatase on jo valmiiksi yli 2 miljardia miinuksella...

Melkoinen moukka ja tietämätön muita nimitellen tämä turha haihattelija.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #96

Onpa verrattoman typerää valitella sähköntuonnista. Polttomoottoriautojen käyttövoima on 100% tuontitavaraa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #98

Pitää olla melkoinen typerys, jos ei hoksaa, että liikennepolttonesteitä verotetaan rajuimman kautta ?

Viherpunikit ja verojen alennukset eivät juuri kohtaa Mäkisenkään harhaisessa todellisuudessa verovaroin elätettynä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #100

Jahas, häviäjä siirtelee maalitolppia. Sinä tässä olet veroista valittamisen tuonut keskusteluun, minulla ei ole siihen muuta sanottavaa kuin, että verotus on oikein kätevä juttu kestävien, hyvien ja reilujen yhteiskuntien rakentamisessa ja pyörittämisessä.

Mitäs sanot sähköntuonti Pohjoismaista vs.. öljyntuonti Venäjältä -asiaan?

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #103

Näyttää steinerkoulugurulle olevan voittajien ja häviäjien sijoitusten muodostus olevan se A ja Ö.

Mitäs sanot, että kauppatase on kroonisesti yli 2 miljardia euroa miinuksella ja sähköstäkin 30 % ostetaan ulkomailta ?

Mikähän teitä verovaroista täysin hyötyviä toki koskaan auttaa tai on riittävästi ?

PS. Neuvostoliitto ja DDR olivat käteviä juttuja kestävien , hyvien ja reilujen yhteiskuntien rakentamisessa ja pyörittämisessä verotuksin8 ... hehheh...

Aatemaailman businessluokassa Kiinassa on kaupan väärinajattelijoiden elimiä julkisin kaupoin mediassa - eikä elimenluoviftajista ole sen paremmin tietoa.

Käyttäjän KalleVeitola kuva
Kalle Veitola

Haloo Mäkinen? Mitä Kiiski on hävinnyt? Asiallisia ja realistisia kommentteja häneltä. Samaa ei voi sanoa sinusta, reppana. Olisiko aika mennä nukkumaan? Vaikka sinne tilavaan sähkörelluusi...no okei,sori, ehkä olin nyt vähän ilkeä. Oma sänky varmasti parempi.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Vihreän unelma on kuolla auton jäädessä hankeen jumiin, kylmään. Matkalla hämärään saattaa tosin tulla mieleen että olisipa käryauto niin pysyisi edes lämpösenä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tieämättömyyden autuudessa on kiva Lehtisen kelliä.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Matti Lehtinen

Mäkisellä on sähköautonsa "Survival Kit" pussissa tulitikut ja kynttilöitä ! Meillä päästöjä säästävillä on takapaksissa varakanisteri jonka polttoaineella pääsee seuraavalle tankille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset